Traveling to Ireland! (#2)

Dag 3Gisteren kwam het eerste deel van mijn reisverslag naar Ierland online en vandaag het tweede! Hopelijk heb ik jullie al enthousiast gemaakt voor een tripje naar Dublin en hebben jullie al wat ideeën opgedaan van wat jullie daar kunnen gaan doen.

Wat heel grappig was in Dublin, was dat veel mensen dachten dat wij uit Ierland kwamen. Ik gok dat dit aan mijn rode haren lag… Je staat toch wel even gek te kijken als een buschauffeur in het Gaelic tegen je begint te praten en je niet begrijpt waarom hij dat nou deed. In ieder geval werden we niet zo vaak lastig gevallen door mensen die toeristische tripjes proberen te verkopen, dat was wel erg fijn!

Dag 4.

Vandaag waren we een beetje moe van het verdwalen aan de kust en besloten we er een shopdagje van te maken. Hoewel mijn vriend niet erg van shoppen houdt, vindt hij het meestal wat minder erg wanneer we in het buitenland zijn. Aangezien Dublin een echte literatuurstad is, moest ik natuurlijk op zoek naar boeken. Ik heb me dit keer ingehouden en ben met 5 boeken thuis gekomen, een hele overwinning vind ik (vorig jaar in Engeland waren het er 20). We zijn naar een grote boekenwinkel genaamd ‘Chapters’ geweest, de gehele bovenverdieping stond vol met tweedehands boeken. Hoewel ik best wat gewend ben, was deze winkel wel heel erg groot en na een tijdje wist ik niet meer waar ik moest kijken en zijn we weggegaan. ’s Avonds hadden we zin in lekker films kijken en zijn we teruggegaan naar onze B&B. Hier hebben we onwijs lekker eten besteld en lekker een avondje bank gehangen.

Dag 5.

dag 5Vandaag was een dag met regen en met zonneschijn, maar toch vooral regen…. Gelukkig waren er een aantal musea die we graag wilden zien en dit was een mooie dag daarvoor. We begonnen bij de National Library, waar een mooie tentoonstelling was van William Butler Yeats. Ik had wel eens van deze schrijver gehoord, maar eigenlijk nog nooit wat van hem gelezen. Er lagen overal boeken die hij geschreven heeft (dat zijn er veel!) en ik vond het erg leuk om wat gedichten van hem te lezen. Ook was er een oude drukpers te zien, ik wist niet hoe dat nou eigenlijk werkte maar gelukkig heb ik een handige vriend die dit aan mij uit kon leggen :-). We waren best een tijdje bij deze tentoonstelling en gingen hierna naar boven, naar de bibliotheek. Als bezoekers mocht je niet verder dan een afgezet stuk, maar vanaf daar kon je de oude boeken zien staan. In de bibliotheek zelf waren een aantal mensen bezig met een onderzoek en het leek mij ook wel wat om daar tussen alle oude boeken aan het werk te zijn, maar helaas..

We gingen weer verder en kwamen langs een tentoonstelling over de wereldoorlogen. Ik heb daar al helemaal niks mee, maar dacht mijn vriend er een plezier mee te doen. Tsja, er was echt niets aan… En we gingen snel weer verder richting de National Gallery. Dan denk je dat je allerlei Ierse schilders tegenkomt en hoewel dat ook wel waar was, kwamen we ook vooral veel Nederlandse schilderijen tegen. In Ierland hebben ze veel werken van Nederlandse kunstenaars hangen en het was eigenlijk wel gaaf om ze daar zo aan de muur te zien.

De rest van de dag hebben we heerlijk kopjes thee gedronken en lekkere dingen gegeten, wat mij betreft een geslaagde dag :-).

Dag 6.

Dag 6We waren de stad behoorlijk zat en wilden graag de drukte ontlopen. Gelukkig hadden we een leap card (een soort ov-chipkaart) gekocht en konden we hiermee ook met de trein richting de kust. We wisten eerst niet zo goed waar we precies heen wilden, maar uiteindelijk zijn we bij de eindbestemming van de trein uitgestapt. Greystones was de plaats waar we uitstapten en we hadden prachtig uitzicht op zowel de zee als de bergen. Er was een cliff walk van ongeveer 8 kilometer uitgezet richting het volgende plaatsje en we besloten deze te wandelen. Deze route had helaas wel bijna de gehele tijd hekken om het pad heen en dit maakte het wat minder avontuurlijk. Gelukkig was het wel een mooie wandeling, dus de hekken konden we wel proberen een beetje te vergeten. Aangekomen in Bray dronken we heerlijk weer thee en aten we wat, waarna we met de trein nog wat meer kustplaatsjes bezochten.

Dag 7.

Dag 7De laatste dag van de vakantie was alweer aangebroken en we waren best wel moe van al het wandelen… Totaal hebben we in een week tijd toch wel zeker 100 kilometer gelopen en ja, daar krijg je vermoeide benen van. We hebben nog even lekker een wandelingetje gemaakt in de kasteeltuinen en hebben thee gedronken met een enorm stuk taart erbij. Er was nog een leuk kerkje wat ik graag wilde bezoeken en hier hebben we ook nog even rondgelopen. Helaas was het alweer tijd om richting het vliegveld te gaan en namen we de taxi. We dachten alleen dat het vliegtuig een uur eerder ging dan hij daadwerkelijk vertrok en hadden dus zeeën van tijd. Dit was eigenlijk helemaal niet erg, want nu konden we lekker op ons gemakje nog wat eten voordat we het vliegtuig weer in gingen.

Al met al was dit echt een hele leuke vakantie en stiekem mis ik Ierland alweer! Ierland, ik zie je snel weer!!

2 meningen over “Traveling to Ireland! (#2)

1. Door de blogs die je over Ierland schrijft wordt dit natuurrijke land voor mij een waar vakantieland. Misschien kan je me Ierland laten zien als je er toch snel weer naartoe wil.